Uge 2ish

Episode 3

Fredag var første dag i baglommen på vandingsmester Gigi. Og han kan så sandelig noget med vand. Et par defekte FW sprinklere skulle lokaliseres og justeres på plads. Vi har store problemer med at vandet der løber til tee sprinklerne er fuld af sand, og silt partikler, der gør at sprinklerhovederne ikke altid kommer med ned, når vandingen afsluttes, det sørger vi så for manuelt ☹ Vandet kommer fra en flod der løber langs med banen. Jeg er blevet vist hele computersystemet omkring sprinkleranlægget, og resten af dagen gik med at rense filtere i de 3 store pumper, der driver det hele.

Møgbeskidt, men lærerigt, og jeg glæder mig meget, til at rode meget mere med vandet. Så blev der sluttet af med fredags bajer i gården, jeg mødte Alejandro Reyes (Ham fra T.A.S) hvor vi fik vendt næste uges store eftersånings projekt, en meget interessant herre, der oser af viden og entusiasme.

Lørdag var finale dag for amatørmesterskaberne. Vi blev voldsomt forsinket, pga af regn og torden, men fordrev tiden med at spise hjemmebagt kage 😉 Da det havde passeret, røg vi hurtigt afsted, og rullede greens, selvfølgelig håndrev vi bunkers og flyttede huller, hvor der i dagens anledning blev malet hulkanter. Det var en lækker BMW som hole in one præmie på hul 7 (Der hvor Molinari lavede hole in one til Italian Open) Virkelig et svært par 3 hul, uanset hvor pinden står, og der var desværre ingen der løb med bilen. Der var stor ros til anlægget fra både BMW og fra ledelsen, hvilket jo altid er rart.

Søndag eftermiddag mødte så franskmændene (Robin og Baptiste er i øvrigt en slags assistenter for Victor) Lara, Victor, Alejandro og jeg selv ind. Eftersånings planen skulle gennemgås og tekniker skulle afprøves. Fairways (Paspalum) er så småt på vej i dvale, og skal derfor eftersås med en et årig italiensk rajgræs (Lollium multiflora) og topdresses. Greens skal have en tur med Procoren med 5.5 mm hugpiber i 60mm dybde, og topdresses. Kraverne på 4,5 10, 14 og 18 green skal skiftes ud.  Teestederne skal ligeledes eftersås med samme rajgræs og topdresses.

Alejandro spurgte om jeg havde brugt en procore før, hvortil svaret var at jeg kun havde set videoer af hvordan man gør. Super, siger han, viser mig hurtigt hvordan den fungere, og sender mig derefter alene afsted til 2. green. Snak om ilddåb 😉

Mandag satte den store operation så i gang på for 9 der er lukket 2 dage, uden Lara som skulle afsted til Milano for at modtage prisen, for årets greenkeeper i Italien, stort og velfortjent tillykke til hende. Jeg eftersåede 18 teeboxes 2 gange med min lille gandy, og for at være sikker på at rajgræssen kun kommer inde i boksen, måtte jeg så alle kanterne i hånden. ”Cookie” Spaniens bedste golfmekaniker er på besøg denne uge, for at undervise mekanikeren hernede.

Tirsdag blev der skåret rullegræs til at erstatte kraven på 4 og 5 green, der er invaderet af paspalum. Vi skærer selv alt rullegræssen fra en doner green, der var en del af det gamle anlæg. Når vi har skåret kraven på green, håndluges det hele for Paspalum rødder, det hele rettes af, og så ryger den nye rullegræs i. Aner ikke hvor m2 vi har lavet, men vi var i gang i 12 timer, og ryggen kan godt mærkes. Jeg arbejder meget sammen med italienske Sandro. Sandro taler så godt som ingen engelsk, men han er en herlig fyr. Han er tidligere kjolemager for Laura Biagotti som er firmaet der ejer banen. Han ved ikke noget om golf, men han er uden tvivl den største perfektionist hernede. Vi hygger os sammen, uden at kunne taler sammen. Men vi laver fagter, gætter, opfinder vores egen ord, og google translate hjælper os på vej. Dagens emner nåede at runde følgende: Vores børn, vin, mad, hjemmebryg, romersk arkitektur, vikinger, græs, Danmark, Italien og rejser, alt sammen uden at have et fælles sprog, fantastisk oplevelse.

Onsdag var det så bag 9 der skulle under kærlig behandling. Det stod eftersåning af 20 teeboxer, Der bliver sku gået nogle skridt de her dage, og der var besøg fra det italienske forbund der gerne ville have en forklaring på hvad jeg gik og lavede, det fik de plus en demo. Dagen blev rundet af med, ja hvad ellers, mere rullegræs 😉

Torsdag endnu en rullegræs dag, krave på, 10, 14 plus sorrounds og 18 skulle også skiftes ud. 12 stive timer, med tørv, gør godt i den lange ryg. Det der med at arbejde 12 timer om dagen, med kun en kort frokostpause, er hård kost, men der er ingen her der piver, vi moser bare på. Det er dejlig følelse af fællesskab når hele den lille hær med lys på, ruller ud af gården samtidig, traktorer lastet med topdressere, workmans fulde redskaber, en infernalsk larm og walk talkier der hyler og skrater, herligt.

Fredag åbnede banen igen. Jeg havde nær fået den morgenkaffen jeg ikke har fået, galt i halsen, da jeg fik besked på at stå for course set up på for 9. Så for helvede, nu kører bussen. Jeg pakker min workman med alt der skal bruges. River, afdugnings kost, rygblæser og benzin, pandelampe, walkie og fornødenheder. Der skal flyttes tee markers, afdugges greens, rives green side bunkere og tømmes skraldespande, inden der kommer spillere. Hold da kæft der var fart på, og de sidste dages hårde arbejde kunne for alvor mærkes nu. Da jeg er nået til 7. green er chefen i walkien ”Hvor langt er du Martin” jeg svarer og for besked om at det skal gå hurtigere. Hurtigere? Jeg løber jo allerede. Hun spørger om der er noget jeg har brug for, hvortil jeg svarer at det ville hjælpe hvis nogen kom med en defibrillator på hul 8 😉 Heldigvis frembragte mit forsøg på humor en latter i den anden ende. Dagen blev rundet af med stor high five fra chefen, så alt er godt. Jeg rundede af med en god frokost og kan nu se frem til første fridag i 12 dage.

I hører fra mig nærmere jul.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar